Budimex.pl

S5 połączyła Poznań i Wrocław

Data aktualności: 14 grudnia 2019
S5 połączyła Poznań i Wrocław

Budimex zakończył prace na 18,9-kilometrowym odcinku trasy ekspresowej S5. Od 14 grudnia kierowcy jadą nowoczesną drogą łączącą Poznań i Wrocław. Jeden z najważniejszych kontraktów w województwie wielkopolskim został zrealizowany w terminie. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu.

 

Efektem rozpoczętych przez Budimex w styczniu 2018 roku prac budowlanych, jest oddanie do użytku ostatniego odcinka drogi ekspresowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ramach inwestycji prowadzonej w trybie „projektuj i buduj” na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu, powstały 22 obiekty inżynieryjne oraz dwa węzły drogowe: Czempin oraz Kościan Północ. Trasa została wyposażona w dwa miejsca obsługi podróżnych „Kokorzyn” i „Sierakowo” oraz sieć dróg dojazdowych i technologicznych.

 

- Oddany do użytku odcinek, zamyka prace nad jednym z najważniejszych etapów budowy trasy ekspresowej nr 5 łączącym Wrocław i Poznań. Cieszy nas to, że tak sprawnie udało się nam przeprowadzić inwestycję o kluczowym znaczeniu dla komunikacji między stolicami dwóch, dużych województw oraz dla całego regionu. Poruszający się tą trasą kierowcy, na pewno poczują różnicę w komforcie jazdy – mówi Dariusz Blocher,  Prezes Zarządu, dyrektor generalny Budimeksu SA.

 

- W realizację zadań na trasie zaangażowanych było około 0,5 tysiąca osób.  Wykonaliśmy około 2,5 mln m3 robót ziemnych oraz wbudowaliśmy  0,3 mln ton masy bitumicznej, zastosowaliśmy także innowacyjne narzędzia kontroli  – mówi Bartłomiej Syguła, zastępca dyrektora kontraktu. Podczas realizacji projektu, oprócz tradycyjnych sprzętów geodezyjnych, wielokrotnie korzystaliśmy z pomiarów wykonywanych metodą fotogrametrii z użyciem dronów. Część robót, dotychczas wykonywanych siłą ludzkich rąk, zrealizowaliśmy w sposób zdecydowanie bardziej zautomatyzowany, wykorzystując w tym celu m.in. metody ślizgowe czy modele 3D – dodaje. Dzięki zastosowaniu czujników ruchu oraz monitoringu z dostępem on-line, automatyzacji uległ również sposób zabezpieczenia placu budowy. Unowocześniono także proces ważenia materiałów dostarczanych na budowę.  

 

Wartość projektu to 292,1 mln zł. Otwarcie nowej drogi umożliwi skrócenie czasu przejazdu  na trasie Poznań-Wrocław o 20 minut, z dwóch i pół godziny do dwóch godzin i dziesięciu minut oraz wpłynie na poprawę bezpieczeństwa.