Budimex.pl

Zakończenie modernizacji linii kolejowej E-59 na odcinku Rokietnica–Wronki

Data aktualności: 21 czerwca 2022
Zakończenie modernizacji linii kolejowej E-59 na odcinku Rokietnica–Wronki

Budimex zakończył prace związane z przebudową układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E-59 na odcinku Rokietnica–Wronki.Trasa o długości 35,14 km jest częścią linii kolejowej relacji Poznań Główny–Szczecin Główny. Inwestorem kontraktu są PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

W ramach kontraktu podpisanego w dn. 14 września 2018 r. modernizacją objęto nawierzchnię torową, sieć trakcyjną, zasilanie, naprawę i modernizację obiektów inżynieryjnych, a także przebudowę peronów, przejazdów kolejowo-drogowych oraz budowę nowego odwodnienia.

 

Zakres prac obejmował:

  • przebudowę 77 km toru kolejowego,
  • przebudowę 74 km sieci trakcyjnej,
  • przebudowę 2 stacji kolejowych: Szamotuły i Wronki oraz 3 przystanków: Pamiątkowo, Baborówko i Pęckowo,
  • budowę 2 przejść pod torami: Szamotuły i Wronki,
  • przebudowę 10 peronów wraz z małą architekturą oraz dostosowanie ich do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się,
  • modernizację 18 mostów i wiaduktów kolejowych i drogowych,
  • modernizację 19 przejazdów kolejowo-drogowych.

Prace torowe Budimex realizował nowym sprzętem trakcyjnym, korzystając z własnego parku maszynowego.

 

"Odcinek Rokietnica-Wronki to kolejny zaawansowany projekt o strategicznym znaczeniu dla całego krajowego transportu kolejowego. Linia E-59 stanowi element transeuropejskiej sieci transportowej. Budimex jest obecnie w czołówce wykonawców w zakresie modernizacji infrastruktury kolejowej. Nasze doświadczenie, ludzie i sprzęt umożliwiają nam realizację każdej inwestycji kolejowej w Polsce" – mówi Artur Popko, Prezes Budimex S.A.

 

W ramach zrealizowanych robót wykorzystano:

  • Zabudowaliśmy 55 rozjazdów kolejowych z czego większość dostarczana w technologii blokowej na 4 godzinnych zamknięciach nocnych linii.
  • 51 km kolumn przemieszczeniowych DSM do wzmocnienia podtorza,
  • 18 km prefabrykowanych pali żelbetowych,
  • Ponad 0,5 mln ton kruszyw – do wykonania tego zadania potrzeba było aż 660 wyłączeń nocnych w całej linii kolejowej, ponieważ przez cały czas linia była czynna i korzystali z niej pasażerowie.

Kontrakt obejmował m.in. powstanie nowoczesnego, zaawansowanego technicznie  mostu przez Wartę we Wronkach, o długości wynoszącej 193 m.

 

"Innowacyjność wykorzystanego rozwiązania technicznego polega na zastosowaniu konstrukcji ustroju nośnego, którego głównym elementem jest trójprzęsłowa konstrukcja zespolona w postaci pojedynczego dźwigara stalowego kratowego z żelbetową płytą współpracującą. Długość mostu w osiach dylatacji to 193 m. Natomiast rozpiętość teoretyczna przęseł wynosi 86 m długości dla przęsła nurtowego, a przęsła zalewowe mierzą odpowiednio po 52 m długości. Zastosowana technologia pozwoliła na skrócenie czasu realizacji mostu w zakresie jednego toru do 180 dni. Należy tutaj podkreślić, że tego rodzaju rozwiązanie jest pierwszym zastosowanym w Polsce przez firmę Budimex" – mówi Maciej Olek, Dyrektor Dywizji Budownictwa Kolejowego Budimex SA.

 

"Realizacja tej inwestycji miała na celu przede wszystkim podniesienie prędkości ruchu pasażerskiego do 160 km na godzinę, zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych, zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim chodzi o zwiększenie atrakcyjności oferty przewozowej dla pasażera poprzez skrócenie czasu przejazdu, zwiększenie komfortu podróży i eliminację barier architektonicznych dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się" – mówi Paweł Chlasta, Dyrektor Kontraktu Budimex SA.

 

Budimex jest jednym z liderów budownictwa kolejowego w Polsce. Firma realizuje obecnie kontrakty takie jak m.in. nowa stacja Warszawa Zachodnia, będąca jedną z największych inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Aktualnie Budimex odpowiada również za przebudowę stacji Ełk oraz stacji Czechowice Dziedzice. Trwają też prace związane przebudową odcinka linii kolejowej E30 Trzebinia-Krzeszowice. W 2021 r. Budimex zakończył modernizację linii kolejowej nr 7 Warszawa–Lublin na odcinku Otwock–Pilawa, Pilawa–Dęblin i Dęblin–Nałęczów.