Budimex.pl

Budimex wybuduje 8 km nowej linii tramwajowej w Warszawie

Data aktualności: 29 marca 2022
 Budimex wybuduje 8 km nowej linii tramwajowej w Warszawie

To najważniejsza inwestycja tramwajowa w Warszawie. Za niecałe dwa lata mieszkańcy stolicy pokonają trasę z Wilanowa do Śródmieścia w niecałe 30 minut.

 

"Zgodnie z zapowiedziami znaleźliśmy dodatkowe środki na tą ważną inwestycję.  Na ostatniej sesji radni przyznali 200 mln zł na dokapitalizowanie spółki i można było podpisać umowę na budowę tramwaju do Wilanowa. Nowa trasa pozwoli mieszkańcom tej dzielnicy szybko i wygodnie dotrzeć do centrum po zielonych torach a wzdłuż trasy pojawi się aż 488 drzew. Koszt budowy to ponad 685 mln zł. ale otrzymamy do niej dofinansowanie unijne. Przyjazna Warszawa to łatwo dostępny transport publiczny, dlatego będziemy sukcesywnie rozbudowywać sieć tramwajową w stolicy. Pracujemy już nad dokumentacją dotyczącą tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego i Modlińskiej oraz projektami budowlanymi trasy na Gocław i Zieloną Białołękę." – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

 

"To jedna z największych inwestycji tramwajowych realizowana obecnie w Polsce i zarazem wielki krok w stronę rozwoju niskoemisyjnego transportu publicznego w Warszawie. Posiadamy bardzo duże doświadczenie w prowadzeniu inwestycji tramwajowych. Z sukcesem wybudowaliśmy w ostatnich latach nowe linie tramwajowe w Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie i Olsztynie” – mówi Artur Popko – Prezes Budimex SA.

 

„Termin końcowy tej inwestycji w podstawowym zakresie to koniec stycznia 2024 roku. Rozpoczęcie robót jest zaplanowane w ciągu 5 miesięcy od daty podpisania umowy. W ramach zadania w zakresie podstawowym wykonamy 8 km linii tramwajowej i 4 węzłów rozjazdowych. Zakres prac obejmuje m.in budowę odwodnienia, przebudowę sieci kanalizacji deszczowej i sanitarnej, wodociągu, gazociągu, ciepłociągu, przebudowę sieci elektroenergetycznej oraz teletechnicznej, budowę sieci trakcyjnej, budowę oświetlenia,  przebudowę sygnalizacji świetlnej oraz budowę trzech podstacji trakcyjnych” – dodaje Prezes Budimex.

 

"Nasze doświadczenie przy realizacji kontraktów w całej Polsce potwierdza, że dotrzymujemy obietnic i budujemy z poszanowaniem potrzeb naszych interesariuszy. Mamy bardzo duże doświadczenie w realizacji kontraktów na terenie miast, w których kluczową rolę odgrywa dostosowanie obszaru budowy do zmian w organizacji ruchu.  W taki sposób prowadzimy także pozostałe inwestycje na terenie stolicy: budowę kolektora wiślanego dla MPWiK, stacji Warszawa Zachodnia, wraz z podziemnym przystankiem tramwajowym czy budowę nowego mostu pieszo-rowerowego na Wiśle.” uzupełnia Artur Popko.

 

Budimex jest największą polską firmą budowlaną z ponad pięćdziesięcioletnią tradycją zatrudniającą 7 tysięcy ludzi. Od 1995 roku spółka notowana jest na warszawskiej GPW, a od roku 2011 wchodzi w skład indeksu najbardziej odpowiedzialnych spółek giełdowych. Budimex realizuje co piaty kilometrów dróg ekspresowych w Polsce, jest także największym obecnie wykonawcą w segmencie budownictwa kolejowego.

 

Jaki będzie tramwaj do Wilanowa?

Nowa trasa rozpocznie się przy skrzyżowaniu ul. Puławskiej i Goworka. Przebudowa obejmie również istniejący odcinek trasy tramwajowej od ulicy Rakowieckiej do Placu Unii Lubelskiej. Liczącą aż 22 metry różnicę poziomów w kierunku dolnego Mokotowa tramwaj pokona ulicą Goworka i Spacerową. Następnie linia będzie przebiegać prosto, ulicami Belwederską i Sobieskiego, w kierunku Miasteczka Wilanów. Terminal końcowy przeznaczony dla dwukierunkowych tramwajów znajdzie się u zbiegu al. Rzeczypospolitej i Branickiego.

 

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi. Pierwsza z nich będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do Czerniakowskiej – jest to oddzielna inwestycja prowadzona przez Tramwaje Warszawskie i Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Na tym odcinku tramwaje skończą bieg na terminalu dla tramwajów dwukierunkowych.

 

Przystanki na nowej trasie będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i zostaną wyposażone w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy (tablice podłączone do satelitarnego systemu wyliczającego on-line czas przejazdu tramwajów). W sumie powstanie aż 31 przystanków. Na całej trasie będzie działał system zielonej fali, dzięki któremu tramwaje nie będą musiały czekać przed skrzyżowaniami na zielone światło. W ramach projektu zostaną zbudowane trzy nowe podstacje trakcyjne, w tym pierwsza w Warszawie podstacja podziemna. Ich zadaniem będzie zapewnienie tramwajom energii elektrycznej.

 

Czas przejazdu
Nowa trasa oznacza sporą oszczędność czasu dla tych mieszkańców Wilanowa, którzy dojeżdżają do centrum Warszawy. Przejazd tramwajem z tej dzielnicy do stacji metra Centrum wyniesie około 30 minut. Dla porównania – kierowcy na pokonanie tej samej trasy w godzinach szczytu obecnie muszą przeznaczyć nawet 45 minut!

Terminy

Wykonawca – firma Budimex będzie miała 22 miesiące na zbudowanie trasy w podstawowym zakresie, czyli od Puławskiej za skrzyżowanie z ulicą Św. Bonifacego.

 

W opcji, na które Tramwaje Warszawskie mogą się zdecydować w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy, jest doprowadzenie całej trasy do Wilanowa, do skrzyżowania z ulicą Branickiego. Na budowę tras w opcji wykonawca będzie miał łącznie 21 miesięcy.

 

W połowie marca rada miasta st. Warszawy zdecydowała o dokapitalizowaniu Tramwajów Warszawskich kwotą 200 mln zł, która będzie wykorzystana na budowę tramwaju do Wilanowa. Łączna cena inwestycji to 685,424 mln zł.

 

Zielone tory
Podczas budowy trasy tramwajowej do Wilanowa zastosowana zostanie technologia zielonych torów. Nowe torowisko zostanie obsadzone rozchodnikiem – rośliną, która jest odporna na wyższe temperatury i nie wymaga podlewania. Łączna długość zielonych torów na trasie do Wilanowa przekroczy 10 km. Dzisiaj w Warszawie jest już ponad 25 km zielonych torów. Tramwajarze przykładali wagę do zieleni w projekcie tramwaju do Wilanowa. Niektóre rozwiązania nigdy nie były wcześniej stosowane podczas budowy tras tramwajowych. Na części peronów pojawią się drzewa – będą to lipy. Przy torach – lipy i platany, w węższych miejscach zostaną zasadzone specjalnie formowane drzewa. Łącznie wzdłuż trasy tramwaju do Wilanowa zostanie posadzonych 488 drzew. Parametry drzew będą zgodne ze standardami kształtowania zieleni Warszawy.

 

Tory, zajezdni i tramwaje
Budowa trasy tramwajowej stanowi część projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014 – 2020. W jego skład wchodzi także zakup 50 nowych tramwajów niskopodłogowych, budowa zajezdni na Annopolu i montaż tablic z informacją pasażerską na przystankach. Oficjalna nazwa projektu to: Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą. Jego łączny koszt wynosi 1 mld 190 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł.

 

Tramwajowe inwestycje w stolicy

Budowa tramwaju do Wilanowa to tylko część programu inwestycji tramwajowych dla Warszawy.

 

Na początku miesiąca rozpoczęła się budowa tramwaju na Kasprzaka – nowej trasy tramwajowej, która połączy nowe osiedla na Woli z centrum. Tramwajarze podpisali umowę na studium techniczne potrzebne do budowy tramwaju przy ul. Modlińskiej i ogłosili przetarg na zaprojektowanie tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego.

 

We wrześniu ubiegłego roku ruszył tramwaj do Winnicy na Białołęce. Tramwaje Warszawskie już przekazały wykonawcy teren pod budowę nowej zajezdni na Annopolu. Pierwsze ze 123 nowo zamówionych tramwajów Hyundai już wożą warszawiaków.

 

Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław. Trwa również pozyskiwanie decyzji środowiskowych na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej.