Data aktualności: 7 lipca 2015
Pomorska Kolej Metropolitalna w Gdańsku to kolejna spośród siedmiu realizacja Budimeksu nagrodzona w tegorocznej edycji konkursu Budowa Roku.
Inwestycja została nagrodzona w kategorii Obiekty inżynierskie, drogowe i kolejowe.
W ramach kontraktu w formule „zaprojektuj i zbuduj” Budimex w ciągu dwóch lat zbudował 18-kilometrową dwutorową linię kolejową przez centrum Gdańska. Łączy ona stację PKP Gdańsk Wrzeszcz z linią kolejową 201 Gdynia – Kościerzyna, zapewniając dostęp do portu lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku – Rębiechowie.
Pomorska Kolej Metropolitalna w liczbach:
- długość linii kolejowej – 19,5 km (18 km dwutorowej linii w kierunku Gdyni i 1,5 km łącznik w kierunku Kościerzyny);
- długość torów – 33 km (bez rozjazdów)
- 21 rozjazdów;
- 41 obiektów inżynierskich, w tym:
- 17 wiaduktów kolejowych,
- 5 wiaduktów drogowych,
- 4 kładki dla pieszych,
- 15 przepustów i przejść pod torami.
- 8 przystanków (+ 3 dodatkowe na linii 201: Gdańsk-Osowa, Gdynia-Karwiny, Gdynia-Stadion);
- różnica wysokości pomiędzy punktem początkowym a końcowym linii – 134 m;
- do budowy obiektów mostowych wykorzystano ponad 7,3 tys. ton zbrojenia, czyli mniej więcej tyle ile waży cała wieża Eiffla;
- zbrojenie zostało przetransportowane na budowę 365 samochodami, a łączna długość prętów zbrojeniowych to ok. 3000 km – tyle, ile wynosi odległość z Gdańska do Madrytu;
- najdłuższy obiekt mostowy na linii PKM to 940-metrowa estakada obok gdańskiego lotniska, oznaczona symbolem WK 36. Podzielony jest on na 25 przęseł, opartych na 26 podporach.